fredag 21. november 2008

OPPGAVE

Kjære elever.

Nå er dere godt i gang, dere har begynt å bli kjent med folkene på arbeidsplassen og dere har kanskje til og med begynt å få noen gode arbeidsrutiner. Opplegget vi nå skal jobbe med, er å gi dere noen oppgaver som skal besvares samtidig som dere jobber og kan benytte oppgavene til læring på arbeidsplassen. Hensikten er å bli mer bevisst og kritisk til det dere gjør.

Enkelte av dere har forstått verdien av research, og andre forstår hvordan de må jobbe med kilder og kildemateriale. Her e3r det noen etiske retningslinjer som er viktige å merke seg, men det skal vi komme tilbake til. Denne gangen har jeg gått ut og lastet ned forordet til kompetansemålene, og vi starter der. Svarene publiserer dere på bloggene deres, i tillegg til referat fra arbeidsdagen i dag, fredag 21. november:

”Raske endringer i teknologi og samfunn fører til endringer i hvordan medieprodukter blir laget, brukt og formidlet i mediene. Antall formidlingskanaler øker, og konkurransen om å fange publikums oppmerksomhet er blitt større. Dette stiller nye krav til spesialkompetanse hos yrkesutøvere i medie- og kommunikasjonssektoren.

Valgfritt programfag bilde skal bidra til å videreutvikle kompetanse i bildeproduksjon innen forskjellige sjangrer og for ulike medieprodukter. Programfaget skal oppøve evnen til å kjenne igjen og forstå ulike historiske og kulturelle uttrykk og hvilke virkemidler som brukes for å påvirke holdninger, følelser og handlinger. Opplæringen skal oppøve kritisk bevissthet om slike virkemidler i egne og andres produksjoner.”

1.
Hva menes med at raske endringer i teknologi og samfunn fører til endringer i hvordan medieprodukter blir laget – redegjør for det historiske bildet fra 1990 og frem til i dag, bruk gjerne folks kompetanse på arbeidsplassen som sparringspartner.

2.
Når du jobber innenfor det mediet hvor du er utplassert observerer du arbeidsprosessen. Hvilke virkemidler blir tatt i bruk for å oppnå folks oppmerksomhet – du kan bruke et konkret oppdrag/sak du har jobbet med i bedriften som eksempel.

3.
Skal oppgaven/saken du har jobbet med publiseres i flere medieprodukter – evt hvilke – og hvordan tilrettelegges oppgaven/saken til dette formål?

Ingen kommentarer: