fredag 23. september 2011

Telefontrollet hersker!

Akkurat nå er det Telefontrollet som spøker i kulissene. Eller skal vi si at han regjerer klasserommet? Det er vanskelig for en lærer å ta opp kampen, og for den enkelte elev å ta skrittet forbi trollet for å ringe og tilby sine tjenester til arbeidsgivere. Men det er fortsatt håp.

I dag kom en av elevene til meg og sa: – Nå har jeg kommet over telefonskrekken! Jeg gjør det sånn at jeg slår nummeret, og så ringer jeg. Da er det ingen vei tilbake, og jeg må bare la det stå til.


Det å fortelle verden hva du er god for, kan - merkelig nok - være vanskelig for flere. Men flere har glemt at de faktisk er kapable til å bidra i en bedrift fra dag 1. Dette må løftes opp i elevenes minne, og når dere forstår dette (en gang), kan det hende de setter et skeptisk blikk i læreren. Uten å ringe til noen, kommer man ingen vei. En epost forsvinner i mendgen informasjon en arbeidsgiver mottar hver eneste dag. Du får ingen oppmerksomhet om du satser all kommunikasjon på tastaturet.

Så husk: folk du ringer til, er faktisk hyggelige, de kan snakkes med, de kan bli forklart en situasjon, de kan snakke tilbake. De kan gi deg råd, de kan bidra med kontakter.

HAR FÅTT MØTER
To elever har i dag fått møter med arbeidsgiver neste uke, gratulerer! Flere elever har i dag jobbet videre med å finne ut hva de vil gjøre og hvordan. Har du satset alle krefter på ett kort, vil du bli skuffet om du får nei fra dette selskapet. Men om du har mange baller i luften, har du flere prosesser å falle tilbake på. Det lønner seg!

Den aller første telefonsamtalen kan være skummel. Men når du har gjennomført den femte telefonen på kort tid, ja da er du nærmest som proff å regne. Og Telefontrollet - ja, han er bare en fantasi du har. Visste du det ikke?

Stå på, folkens. Øvelse gjør mester.

Ingen kommentarer: