fredag 2. september 2011

DEN SKREKKELIGE TELEFONSAMTALEN


























Hva gjør jeg når jeg skal ta kontakt med en potensiell arbeidsgiver? 
(Jeg liker jo ikke å ringe folk jeg ikke kjenner)

1.    Ring virksomhetens sentralbord.
2.     Presenter deg
3.     Si hva det gjelder (jeg søker utplasseringsplass)
4.     Be om å få snakke med daglig leder

(kikk - du blir satt over....nervepirrende...)

5.     Du får daglig leder (eller aktuell beslutningstaker) på ”øret”
6.     Presenter deg
7.     Si hva det gjelder (jeg søker utplasseringsplass)
8.     Fortell hvorfor du ringer denne virksomheten
9.     Si at arbeidsgiver ikke har noe faglig eller annet ansvar for deg (det har skolen)
10. Utplasseringperioden er en gang i uken – hver fredag – hele skoleåret
Dette kan virke mye for noen virksomheter/daglig leder
Snakk om fordelen ved å kunne komme inn en gang i uken, etablere kontakter og å vise hva du kan bidra med
11. Oppgi gjerne kontaktopplysninger til lærer, daglig leder kan ringe og få mer informasjon, om det trengs
(Annicken Dedekam Råge: tlf.: 41620224)
12. Selg deg inn, ikke vær sjenert – fortell hva du kan og hva som interesserer deg!!!

13. ALT DU BER OM I DENNE SAMTALEN ER Å FÅ SENDE SØKNADEN! Så ber du om å få ta kontakt igjen når den er sendt – om noen dager.
(Sender du søknaden på fredag, er det lurt å vente noen dager, men ikke for mange. Mandag er ofte en organiseringsdag i bedriften, med ’mandagsmøter’ der alle møtes for å planlegge uka. Mandag er derfor en dum dag å ringe på.
Tirsdag morgen er derimot en perfekt dag å ringe på. Da starter ofte uken, og det er ikke altfor lenge siden fredag. RING TIRSDAG MORGEN. Går det absolutt ikke, ring onsdag. MEN RING!! Ikke følg opp med epost. Det er TELEFONSAMTALEN som skaffer dere jobben. Grarantert.

Noen sier NEI. Hva gjør jeg? Ringer den neste på lista! Ha ti prosjekter ute samtidig.

Ingen kommentarer: