Nå har det seg slik at elevene i år er svært arbeidssomme og ambisiøse. For denne gjengen er kun det beste godt nok. Det ga gjenlyd da de første telefonsamtalene ble gjennomført på morgenen. Arbeidsgiverne ga elevene svært gode tilbakemeldinger, og kanskje aller viktigst; behandlet dem med respekt.
Respekt er noe vi vil gi tilbake, og samtidig si at denne gjengen er ikke de som gir seg ved første avslag. De vet hva de vil, og det kan se ut som om de får det som de vil også. Det vil si; den jobben de vil ha.
Læreren er ikke arbeidsløs selv om studentene er svært selvgående og initiativrike. Her skal telefonsamtaler innøves, og det er viktig å lære dem hva som er riktig å fokusere på når de bare har noen få sekunder å gjøre sitt førsteinntrykk på. Hva skal sies først, deretter, sist?
Deretter må vi gjennomgå jobbsøknaden. Er den generell, eller er den spisset mot et spesielt selskap? Hvis den er det og svaret på jobbforespørsel ble nei, har de husket å endre adresse og innhold til den forrige søknaden? Slike detaljer kan læreren hjelpe med å se.
Sist men ikke minst, kan læreren hjelpe til med å se over e-poster som skal sendes ut dersom de ikke har fått en skikkelig samtale med den de skal. Mange potensielle arbeidsgivere er svært travle og sitter i mange møter i løpet av dagen. Da kan det hjelpe å refererere til den korte, men innledende samtalen og deretter forklare det man ønsker i en epost.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar