fredag 3. september 2010

ELEVER I JOBB ALLEREDE!


NY START. Når det nye skoleåret starter, ringer en arbeidsgiver som har hatt utplasseringselev fra medielinja på Nannestad vgs. tidligere, som trenger en person til å jobbe med web, og det litt kvikt! Vedkommende ga prosjektet de flotteste komplimenter, både hva gjelder profesjonalitet og kvalitet. Det setter vi pris på!

Med fjorårets vanskelige forhold i mente (finanskrisa, mange arbeidsgivere takket nei til utplasseringselever), er starten på dette året helt motsatt. Elevene har mye energi og pågangsmot, og denne fredagen er tre av 12 ute i arbeid allerede. Neste uke er flere elever på jobb. High five.

SKRIVER JOBBSØKNAD. Denne gjengen som er avbildet her er opptatt med å skrive jobbsøknad, etter at de har researchet arbeidsmarkedet og valgt hvilket yrke de er opptatt av å få vite mer om. Noen skal jobbe i reklamebyrå, andre vil inn i film- og TV. Noen har allerede skaffet seg plass som fotoassistenter.

I undervisningen får elevene vite hvor viktig det er å ha flere arbeidsgivere på lista si. Det er ikke sikkert de får drømmejobben, og da må de gå på det alternativet som er nest etter drømmejobben, og så videre. De skal ringe og presentere seg, gjerne be om et møte, og så skal de sende søknaden sin så fort det lar seg gjøre. De vil gjøre noe oppfølging i løpet av uken som kommer, nettopp fordi en arbeidsgivers uke går i ett. Våre utplasseringselever bedriver faget kun en gang i uka. Men med litt innsats og oversikt, går dette veldig bra.

KARPE DIEM. Man må ikke sette seg ned og sløse bort tiden. Har en arbeidsgiver sagt at han eller hun trenger litt tid til å tenke, eller må diskutere saken med andre i bedriften, kan det jo hende at svaret som kommer om to dager er negativt. Derfor må man ha mange jern i ilden. Du må kontakte flere arbeidsgivere og ha flere søknader klare. På den måten forkorter man tiden til man får en endelig konklusjon på situasjonen. Det er kjedelig å vente, hvorfor ikke bare bruke tiden til noe fornuftig, så går der raskere.

BLOGG=PROSJEKTDOKUMENT. I den digitale tidsalder bruker elevene blogg istedet for å skrive lange rapporter som skal dokumentere læringa deres. Her kan de legge inn tekst, bilder, videoer og lydfiler som viser hva de gjør av oppgaver i arbeidslivet. De første bloggene er på plass, og her skal vi følge elevenes faglige utvikling i de prosjektene de er utplassert i. Det blir spennende! Det er godt å være i gang.

Ingen kommentarer: