mandag 2. februar 2009

OPPGAVE 3, DRØFT BILDEREDIGERING

Innlevering: mandag 16. februar innen klokken 10.00

Om bilderedigering i reklamen

Før var det slik at retusjering av et bilde var en kostbar prosess som ble utført for hånd uten tilgjengelige digitale verktøy som PhotoShop. Man kan si at det ble stilt større krav til fotografene, både når det gjaldt lyssetting og make-up, for eksempel av modeller når det skulle gjøres portrett.

Utviklingen har medført at bilderedigering er en naturlig del av vår daglige mediehverdag. Man stiller andre krav til bilder nå enn før, men betyr det at bildene vi ser på trykk i dag er bedre enn de som ble tatt for 20 år siden, for 50 år siden?

Oppgave 3

En reklamekampanje skal gjennomføres for en (velg en oppdragsgiver): pizzaprodusent, en leskedrikk-produsent eller en make-up produsent. Forutsetningen for oppdraget er at kunden vil ha et uttrykk som er ungdommelig og trendy, og uttrykket skal ha fart og spenning. Kunden vil at produktet, som er tradisjonelt og har vært på markedet i mange år, skal få en ansiktsløftning. Her må det nytenkning til, men man skal også beholde det tradisjonelle uttrykket for ikke å miste salg til eksisterende kunder. Målet er å få flere nye kunder til å kjøpe produktet og endre profil på en slik måte at man kan snakke til kunder i nye og eldre markeder.

BILDE
Du kan velge rollen som fotograf eller grafisk designer på jobben. Uansett er det du som bestemmer og har regi på foto-oppdraget.

1)
Velger du location eller studio for oppdraget – begrunn valget ditt.

2)
Utfordringen kommer når du skal redigere bildet. Budsjettet tillot ikke å benytte modeller i den øverste prisklassen. Modellen som er brukt til oppdraget har mye personlighet, men har litt uren hud og er ikke så syltynn som det kommersielle uttrykket (og kunden) ønsker seg. Du forstår at du må gjøre noe bilderedigering.

Hvor vil du vurdere grensen for bilderedigering går i en slik situasjon – er det noen grense i det hele tatt, hvor ligger ditt samfunnsansvar overfor kunden, synes du? I oppgaven skal du drøfte dette opp mot de tekniske krav og muligheter.

3) Hvordan ville du ha utført oppgaven rent teknisk?

Diskuter gjerne oppgaven med kolleger på jobben før du leverer.

Lever gjerne oppgaven med et eksempel hvor du kan vise til hva du har gjort i bilderedigering. Et slikt praktisk eksempel legger du ut på bloggen med besvarelsen. Det siste er valgfritt, man må ikke levere et praktisk eksempel for å få oppgaven godkjent.

TEKST
A) Tekstfofatter
Du er tekstforfatter på jobben. Du har de samme forutsetningene kollegene dine har når de velger et visuelt uttrykk som de skal redigere. (Her står du jo fritt til å velge, ettersom dette er et tenkt scenario).

1) Hvordan vil du starte med å forme jobben, og på hvilken måte kan du som tekstforfatter påvirke kampanjens innhold og kanskje også visuelle innhold?

2) Du skal utforme slagferdige headinger og brødtekst. Gi tre eksempler og fortell hvilket av dine tre eksempler du ville valgt og hvorfor. Tar du samfunnsansvar i noen av oppgavene, eventuelt hvorfor?

3) På hvilken måte vil du tilrettelegge tekstarbeidet for de ulike kanalene?

B) Journalist
Du er journalist og denne kampanjen er så oppsiktsvekkende at den har nådd redaksjonene fordi den er så kontroversiell mht bilderedigering. Her har oppdragsgiver gitt byrået sitt frie tøyler til å skape en kampanje som alle skal legge merke til, de har skapt en ny standard.

1) Hvordan vil du som journalist angripe en kommersiell kampanje og holde deg innenfor reglene for tekstreklame?

2) Journalister må mer enn andre holde tunga rett i munnen når det gjelder å vurdere sakene de skriver. I en situasjon som denne vil all reklame være god reklame for kampanje-avsender, og dette vet journalisten. To minutters innslag på NRK vil raskt regnes om i reklamekroner i millionklassen. Ethvert redaksjonelt innslag i blader og aviser vil tilsi det samme. Tenk deg hvordan du vil angripe saken og gi en begrunnelse for ditt valg.
Vil du som journalist ha en annerledes styrke med bakgrunn fra Medier og kommunikasjon?

3) Arbeidskontrakten din sier at du også må lage saker som skal publiseres på internett, på hvilken måte vil du produsere denne saken for de forskjellige kanalene?

Oppgaven skal være levert innen mandag den 16. Kl 10.00. Lykke til!

Ingen kommentarer: