fredag 28. mai 2010

SKOLEÅRET ER SNART OVER

Skoleåret er snart forbi for semesteret 09/10, og det er på tide med en oppsummering.

Vi startet høstsemesteret med mange elever som ønsket utplassering. På det meste var vi rundt 25 personer. Tiden til høstferien gikk fort, og da høstferien kom og gikk uten at alle elever hadde funnet seg en arbeidsplass (skrevet søknad, ringt, hatt møter og fått avtale om jobb frem til våren), måtte vi gjøre noen grep. Vi i dette tilfellet er Bitten Johansen og meg selv. (foto: Annicken Dedekam Råge)

Å SØKE JOBB
Vi skjønte at ikke alle elever var modne for å komme seg ut i arbeidslivet. Rundt høstferien kom det en tid hvor det ble stillstand for enkelte. Som kontrast til dette, var noen av våre 3. klassinger allerede utplassert fra første dag, fordi de fortsatte på arbeidsstedet hvor de var året før. Det ble nok frustrerende for de som ble igjen på skolen, at de ikke fikk det til å skje, som de ønsket. Opplegget i PTF og tekst, lyd og bilde gjennom utplassering, er jo nettopp at elevene loses gjennom et søke-jobb-opplegg som sørger for at de skaffer seg jobb gjennom de tilgjengelige verktøy og veiledning. Poenget med utplassering er at de "opplever" kompetansemålene i sin realistiske form. Det er ikke hensiktsmessig å organisere utplassering for dem, fordi vi ønsker å tilnærme oss arbeidslivet på en mest mulig virkelig måte.

FRA KICK-OFF TIL ET MØTE MED VEGGEN
Vi startet skoleåret med et PTF kick-off i skolens auditorium hvor lærerne "solgte" inn de forskjellige oppleggene. Kritikk til eget opplegg i PTF og tekst, lyd og bilde dette skoleåret, er at det var for mange elever som nok egentlig ikke hadde som mål å utplassere seg, og at vi brukte for lang tid på å etablere de elevene som virret frem og tilbake mellom valg og tilbud. Flere elever ønsket i realiteten heller ikke å benytte seg av "de andre" PTF-tilbudene vi hadde organisert for dem, slik som Ungdomsbedrift, Web-TV og Pixeletaten (skolens eget reklamebyrå). Bittens originale opplegg var å ha bilde fordypning, men det var for få påmeldte til å utgjøre en aktuell gruppe. Utplassering og denne gruppen ble slått sammen med det formål å hjelpe til å utplassere dem alle. Det ble for ambisiøst.

FØRSTE OPPSUMMERING
Etter høstferien hadde vi første oppsummering av prosjektet. Da så vi at forholdsvis mange elever var igjen på skolen. De ønsket ikke å være utplassert og fant seg heller ikke tilrette i alternative opplegg. Årsaken til at lærerne laget tilbud til elevene i PTF, var for å sikre at elevene hadde fremdrift i prosjektene og at de skulle være i stand til å oppnå kompetansemålene i PTF/tekst, lyd og bilde. Ett av kompetansemålene i for eksempel bilde er å drøfte og dokumentere hvordan bruk av bildedesign og valg av utstyr, lyssetting og fotografiske effekter påvirker budskapet. Et annet relevant kompetansemål er å kunne planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere bildeproduksjoner tilpasset mediet, på location og i studio. Ett av kompetansemålene i tekst er for eksempel: Planlegge, gjennomføre, vurdere og doukmentere tekster i ulike sjangrer for trykte, elektroniske og nye medier. Et annet: å analysere og anvende fagterminologi og dokumentasjon og vurdering av tekst. Av erfaring ønsket ikke lærerne å lose å ha mange egne prosjekter der vi ikke ville ha oversikt over produksjoner, fremdrift og gjennomføring

FAST JOBB
Elevene som er i utplassering har hatt en enorm utvikling. Flere av de utplasserte har vært i reelle produksjonssituasjoner hvor de har måttet løse oppgaver og ha kundekontakt. Flere har i år vært i situasjoner der de har mottatt veiledning i forhold til at de har påtatt seg for mye arbeid. Dette har de løst fordi de har forstått at de måtte be om hjelp. Slike situasjoner kan være dramatiske mens de pågår, men de er enormt lærerike. En av utplasseringselevene har jobbet som journalist og har allerede fått tilbud om å være sommervikar og jobbe fast i avisens turnusordning som helgevakt. Forhåpentligvis kan vi følge hans utvikling i Eidsvoll Ullensaker Blad i tiden som kommer.

ETABLERER SKOLEMAGASINET SHOUT
Situasjonen førte til at Bitten og Annicken opprettet skolemagasin som en del av utplasseringsprosjektet og som en mulighet for de gjenværende elevene å ha et sted for hvor de kunne utfolde seg og jobbe med planlegging, gjennomføring og vurdering av egne arbeider i tekst og bilde. Dette gjorde vi etter at vi hadde hatt flere samtaler om hvor veien for de aktuelle elevene. Vi samlet de gjenværende elevene og dannet en redaksjon som har jobbet sammen ut året. Meningen med dette prosjektet er at det ikke er avsluttende.

SHOUT, SULTNE PÅ BIDRAG
I disse dager skjer rekrutteringen av de neste medarbeiderne i redaksjonen, som starter igjen til høsten. Ideen bak SHOUT er at skolen trenger et ansikt utad, et sted der elever og lærere kan levere sine bidrag, store og små. Det vil alltid være redaksjonens oppgave å velge temaer for utgivelsene og det stoffet de ønsker å ha med. Redaksjonen ønsker til enhver tid bidrag. De kan leveres enten i postkassen på Læringssenteret eller til shout@live.no. Redaksjonen har også en Facebookgruppe med over 80 medlemmer.

NYE, SPENNENDE TIDER!
Vi erkjenner at et skoleår er over og at et nytt står for døren i august. Vi ser fram til å møte nye ansikter i våre prosjekter, veilede elever og la dem gjennomføre sine drømmer innenfor medier og kommunikasjon.

Ingen kommentarer: