Fulgen er laget av Petter B. Granheim til inspirasjonsøkten sist uke. |
Foto: Annicken Dedekam Råge
Vi er også kjent med at de som har valg seg krevende retninger, slik som lyd og 3D design, har problemer med å skaffe seg utplassering. Det er fordi disse to bransjene ikke står først i køen med tanke på å åpne dørene for elevene. Det kan ha to årsaker. I lyd-bransjen er det ofte små enkeltmannsforetak som preger en prosjektbasert arbeidsprosess. Det vil si at det kan være vanskelig å ta inn en elev dersom man selv ikke har noe pågående arbeid.
Når det gjelder 3D design, er dette ennå en ung bransje som ikke har fått "satt" seg. Unge selskaper som preges av mye nybrottsarbeid, sliter nok med å holde seg på beina. Det å "ta seg av" en ung elev, virker vanskelig for dem. Det respekterer vi.
Nå har vi jobbet i et par uker med elevene som har egne prosjekter. Men det fires ikke på kravene. Kriteriene for egne prosjekter finnes i årets kompetansemål, og man skal treffe alle disse, så godt som. Man skal ha en mentor for prosjektet sitt - som er definert som en profesjonell person som lever av å jobbe med tekst, lyd eller bilde. En slik person er best skikket til å gi elevene relevante tilbakemeldinger og levendegjøre målsetningen, som skal være å publisere prosjektet ved veis ende.
Vi er glade for at prosjektene nå har relevant innhold, og at det kun gjenstår detaljer for at alle prosjektene er godkjent.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar