I forbindelse med at utplasseringselevene benytter blogg som dokumentasjon i sitt arbeid, er vi noen lærere som har snakket om kvaliteten på bloggingen. Bloggen er et viktig verktøy i vurderingen av elevene. Nå gjennomfører vi et kurs i blogging fredag 18. februar.
– Hva vil det si å ha kvalitet i dokumentasjonen, tenker du kanskje. Da er det lett å nevne stikkord som innhold: tekst, bilde, video, eksempler på hvordan man har gjennoført oppgaver teknisk. Dette er virkemidler som gir fortellingen godt innhold.
Når elevene er ute av skolen, er bloggen det viktigste prosjektdokumentet de har. Læreren sjekker bloggen og legger inn kommentarer til blogginnlegget. Her forteller læreren hva slags informasjon som savnes i ukas referat, og eleven blir bedt om å ta rådene til etterretning. Dette er viktig kommunikasjon mellom elev og lærer, ettersom eleven fysisk ikke befinner seg på skolen en dag i uka.
Noen elever er kommunikative av natur og blogger svært omfattende, og forklarer prosesser både i tekst og bilder. Hos andre mangler det enkelte ganger mindre gode forklaringer på prosesser og gjennomføring av produksjon eller forklaringer på hva de faktisk har lært på jobben denne dagen. Hva var nytt, hvordan tok de stilling til situasjonen, hvilke erfaringer brukte de, hvilke råd fikk de av en fagperson. Dette er viktige innspill som bekrefter elevens læreevne og som eleven selv har i oppgave å bevisstgjøre.
I neste episode av "utplasseringselevene"står blogging på plakaten. Vi ønsker å rette på eventuelle svakheter ved bloggingen. Dette er viktig fordi bloggen er et prosjektdokument som lærerne bruker til vurdering.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar