søndag 19. oktober 2008

CAROLINES AHA-OPPLEVELSE

Caroline (se Midt-i-lia) har fått lære at man i reklamefilm regner med store tall. Seks hundre tusen kroner var litt for lite for at det filmbudsjettet hun har analysert skulle bli optimal. Anbefalt sum var hundre tusen kroner til! Det sier litt, og det viser seg at Caroline lærer mye av å forstå tallene i busjettet og hva det betyr for reklamefilmproduksjon.

Det foregår slik at filmselskapet først må få en kunde. Deretter må noen lage en idé til film. Når det er gjort er det mange måter å gjennomføre en produksjon på. Finn ut mer om hvordan det fungerer i kommentaren under, Caroline gir oss her en omfattende innføring i budsjettering av reklamefilm:

(foto: Annicken Dedekam Råge.  Fra Ali kaffe sin nettside, reklamefilm: "Ali blir du gla' i")

1 kommentar:

Caroline M. sa...

Hei, alle sammen. :D


Etter å ha ordnet med budsjett hele dagen, får man virkelig et inntrykk av alt det forhåndsarbeidet og all den planleggingen et reklameproduksjonsselskap må gå igjennom før man kan begynne å lage et produkt.

Først må de få en kunde, kunden må da fortelle hva de er ute etter og hvordan de tenker seg produktet. Regissøren kommer da opp med noen ideèr og forslag til hvordan dette kan løses, og kunden gir tilbakemeldinger på det. Dette er ting som blir skrevet ned og etterhvert blir det laget et storyboard med tekst og bilder (helst hver eneste lille scene). Så må man finne ut hvordan man kan løse dette, skal det skje på location? Eller i studio? Skal det være lydopptak i studio? Eller skal det være voiceover? Animasjon eller film? Hvor mange dager skal man bruke? Alt dette blir bestemt igjennom en laaaang prosess. Og en viktig del av denne prosessen er BUDSJETTET!

I budsjettet setter man opp et regnskap over alle kostnader. For det er ganske mange utgifter som skal til for å produsere en reklamefilm.

Om man skal ha location, trenger man noen til å finne dette.
Skal du ha bestemte antrekk? Ja, da må man ha noen til å ta seg av dette også.
Det samme gjelder for å finne skuespillere, statister, rekvisitta osv.
Om man skal bygge opp en "location" i studio så trenger man kanskje materialer, snekkere, elektrikkere, rørleggere osv. I tillegg er det forskjellige fotografer for om man skal filme eller bare ta stillbilder. Og man trenger kanskje grip, om man skal filme med kameraet i bevegelse.
Det er også alle de vanlige rollene som produsent, regisør, produksjonsleder, lydmester og en Produksjons assistent.

Det er selvfølgelig uttalige flere roller innenfor en produksjon, men jeg klarer ikke huske alle. Men det som da etterhvert blir min rolle er da å være produksjons assistent (Prod. ass.). Det er jeg som lager lunsj, rydder og ordner i systemer, henter rekvisitta, noen ganger drive litt med budsjett, ta telefoner, gjøre innkjøp. Etter hvert kan det bli å lete etter location (lete på Finn.no eller bare sette seg på bussen og se rundt), hente antrekk fra butikker osv. Rett og slett gjøre jobben til produsent og produksjonsansvarlig mye lettere.


Takk for meg <3